top of page

Picnic the bridge

Rollen en Functies  

  • Kritische rol: Citizenne daagt buurtbewoners en Brusselaars uit om hun referentiekaders rond mobiliteit te verbreden en alternatieven te verbeelden.

  • Laboratoriumrol: deze burgerschapspraktijk beoogt maatschappelijke verandering rond het thema mobiliteit en verkeersveiligheid. We stimuleren burgers om zelf betekenis te geven aan de samenleving en hun omgeving en bieden ruimte om te experimenteren en samen met anderen oplossingen en positieve alternatieven te formuleren voor een leefbaardere stad.

  • Leerfunctie: Citizenne experimenteert met het ontwerpen van methodieken om buurtbewoners te bevragen, te informeren en te betrekken samen met EHB. In de actie zelf kiezen we bewust voor een éénvoudig en toegankelijk format.

  • Maatschappelijke bewegingsfunctie: De rol van Citizenne is vooral om deze burgerschapspraktijk inclusiever te maken en die groepen/buurtbewoners/sleutelfiguren te bereiken die niet automatisch aansluiting vinden bij complexe maatschappelijke thema’s als mobiliteit. We doen dit vanuit het idee dat maatschappelijke innovatie niet vertrekt vanuit de middenmoot/mainstream van de samenleving, maar eerder ontstaat aan de randen en in de marge.

Foto & video: Ivan Put

ARTIKEL uit BRUZZ

De Vlaamsepoort, een zwart verkeerspunt

Al het doorgaand verkeer doorsluizen naar de kleine Ring, zoals voorzien in het nieuwe Brusselse circulatieplan, is niet naar de zin van de bewoners, handelaars en buurtverenigingen van de Vlaamsepoort, het kruispunt van de kleine Ring met de drukke Dansaertstraat en Gentsesteenweg.

Op de spitsuren is het hier één grote verkeerschaos. Dat stelt ook An Macharis, coördinator van Avansa Citizenne, vast. De vormingsorganisatie heeft sinds drie jaar haar stek boven het bekende café Walvis en Macharis kijkt dus dagelijks uit op de heksenketel. “Het verkeer op de kleine Ring raast maar door, auto's, motoren, bestelwagens, bussen en ook veel zware vrachtwagens. Het lawaai is oorverdovend. Dan zijn er nog de trams in twee richtingen. In die wirwar moeten voetgangers en fietsers hun weg vinden. Er zijn hier veel scholen. Voor kinderen die de brug naar Molenbeek willen oversteken is het zeer onveilig. Het zebrapad is smal en vervaagd.

Automobilisten die uit de Dansaert­straat rechtsaf slaan, moeten vaak een noodstop maken voor overstekende voetgangers. Levensgevaarlijk. Het is een wonder dat hier de laatste jaren geen dodelijke slachtoffers vielen. Maar er is wel veel blikschade en regelmatig worden fietsers van hun fiets gereden.”

Uit het onderzoek van CurieuzenAir bleek enkele maanden geleden dat de Vlaamsepoort de plek met de slechtste luchtkwaliteit van het hele gewest is. “Dit verbaast me niets, met al dat zware en ook vaak stilstaande verkeer,” zegt Macharis. “Iedereen rijdt zich voortdurend vast.”

Tot nu toe ondernamen de Brusselse overheden weinig om dit zwarte punt weg te werken. Ook het nieuwe circulatieplan van de Stad Brussel zal de verkeersonveilige situatie niet oplossen, meent Macharis. Daarom zette haar organisatie mee de schouders onder het initiatief Picnic The Bridge, dat zondagmiddag plaatsvindt. Macharis: “Het kruispunt moet beter ingericht worden, zodat de buurtbewoners en andere gebruikers van het kruispunt veilig kunnen oversteken in alle richtingen.”

Volgens Gerben Van den Abbeele, tien jaar geleden initiatiefnemer van Picnic The Streets en nu ook weer betrokken bij de organisatie van deze picknick, zal er hoe dan ook geknipt moeten worden in het verkeer. “Er bestaat een groot misverstand over de kleine Ring, namelijk dat het stuk tussen Sainctelette en het Zuidstation beschouwd kan worden als een onderdeel van die Ring. Die weg, die in de heel dichtbevolkte kanaalzone ligt, is daar niet voor gemaakt. Die moet een soort stadsboulevard worden, geen halve snelweg zoals nu.”

Wat dan met het voornemen van de Stad Brussel om het transitverkeer van de Vijfhoek de kleine Ring op te sturen? “Daarmee verleg je het probleem alleen. Voor sommige bewoners wordt het leefbaarder, maar je ziet een hele groep mensen over het hoofd. Er zal een keuze moeten worden gemaakt: kies je er als stad voor om superbereikbaar te zijn met de auto of kies je voor de bewoners?”

- - -

Picnic The Bridge is een collectief van buurtbewoners en handelaars uit de wijk. Ze worden ondersteund door 1080/0, Atelier Groot Eiland, Bar du Canal, BRAL.Brussels, Canal It Up, Avansa Citizenne, Critical Mass Brussels, Cyclo Guerilla Bxl, D'Broej, Fietsersbond, Filter Café Filtré, GRACQ, Heroes for Zero, Kidical Mass 1080, Molembike, Picnic The Streets, Walvis, Zinnode Velorution.

bottom of page